In de reeks van interviews met de sponsoren van Twente Fans Wierden kwamen we ditmaal terecht bij Rick te Morsche.
Samen met zijn ouders runt hij Dierenspeciaalzaak Te Morsche gevestigd aan de Nijverdalse straat in Wierden.
Van oudsher staat dit bedrijf al op deze locatie en als we aankomen en kennis maken met Rick toont hij ons enkele oude foto’s waarin te zien is dat toen ze pas begonnen met dit bedrijf de vrachtwagens door de huidige woning konden rijden. De hoogte was afdoende voor het vrachtverkeer om door het woonhuis te rijden om daarachter dan te laden en te lossen. De huidige woning was toen de winkel. Dat is inmiddels verleden tijd en waar voorheen de vrachtwagens rijden is nu een woonruimte en we nemen plaats aan een ruime tafel, met uitzicht op de huidige winkel, om nader kennis te maken met Rick.

Rick te Morsche dus, 32 jaar en hij woont naast de winkel aan de Nijverdalse straat.
Hij heeft installatietechniek gedaan, maar er uiteindelijk voor gekozen om 10 jaar geleden bij zijn ouders in de winkel te helpen. Niet geheel onbelangrijk hierin was dat hij dit werk mooi vond en op den duur zal hij de winkel van zijn ouders overnemen. Hij heeft nog een jonger broertje die vooralsnog niet de ambitie heeft om ook in dit familiebedrijf te gaan werken en die nu bij Baan in Rijssen werkt.
Sinds anderhalf jaar heeft hij verkering met Manon ter Avest, die op dit moment in het buitenland is waardoor Rick op haar huisdieren (vogels) mag passen.

Zo zittend aan de tafel in hun keuken valt het voor Arjan en mij nog moeilijk te begrijpen dat op deze zelfde plek ooit de vrachtwagens reden. Ze hebben ook zelf een vrachtwagen in de kenmerkende gele kleur die zo bij hun bedrijf past en waar ze bewust voor die kleur hebben gekozen. Met die vrachtwagen wordt het voer vanuit Genemuiden gehaald en bij de boeren gebracht. Aan de 1e Lageveldsweg hebben ze hun opslag en tegenover dat pand hebben ze een varkensschuur met op dit moment 660 mestvarkens die bedoeld zijn voor de consumptie. Die zullen dus ooit op ons bord verschijnen. Naast deze mestvarkens hebben ze in hun winkel ook dieren zoals vogels, vissen en knaagdieren voor de verkoop als huisdier.

En als we het zo hebben over dieren komt de grote hobby van Rick al snel ter sprake, de postduiven. Ben daar zelf helaas niet zo in thuis, maar merk door het enthousiasme van Arjan dat het postduiven gebeuren niet geheel onbekend is voor hem. Elke duif is voorzien van een chip en tegenwoordig gaat alles elektronisch. Waar ze vroeger de duiven per stuk moeten inklokken gebeurd dat nu via de chip. De duif vliegt na zijn tocht zijn hok in en is dan gelijk geregistreerd als zijnde weer binnen.



Het wordt me echter al snel duidelijk dat deze hobby erg veel tijd en geld kost. Het trainen van de postduiven gaat niet vanzelf. In de zomer periode staat hij vroeg op om de duiven de nodige vlieguren te geven en zodra ze de oranje kleur van het deurtje van hun hok zien vliegen ze weer naar binnen. Een dergelijk groep duiven trainen vergt ook wat van de omgeving want zo’n grote groep duiven maakt ook het nodige geluid. Kan me voorstellen dat je daar als buurt niet op zit te wachten zo vroeg in de ochtend. De klachten vallen echter mee, maar is wel een van de redenen dat Rick t.z.t. naar een andere woning wil verhuizen. En zijn duiven gaan dan uiteraard mee. Belangrijkste reden om te gaan verhuizen is echter wel dat hij dan iets meer afstand kan nemen van het bedrijf want als je er zo naast woont ben je er 7 x 24 uur toch mee bezig.

Vanwege zijn hobby komt Rick ook op diverse plaatsen over de wereld en heeft hij in de loop van de jaren zo een eigen netwerk opgebouwd. Gaat veel tijd zitten in zijn hobby maar omdat hij het leuk vindt accepteert hij dat. Voordeel is dat hij af en toe prijzen wint met zijn duiven, wat dan weer een deel van de onkosten compenseert. Maar het is me wel duidelijk geworden dat er veel komt kijken bij het houden van postduiven.

Bij de winkel staat ook een honden wassalon. Ook die hoort bij het bedrijf en is ongeveer 13 jaar geleden geopend. Het krijgen van een vergunning duurde een hele tijd, temeer omdat ze een van de eerste in Nederland waren met een dergelijke opzet. Deze wassalon is altijd open en is te zien als een wasstraat maar dan voor honden. Op dit moment kan er 1 hond tegelijkertijd worden gewassen en kan het dus gebeuren dat vooral op de zaterdag en zondag er een wachtrij voor deze salon staat. Betaling gebeurd per minuut en is qua opzet vrij uniek voor de regio. Op den duur wil Rick de wassalon uitbreiden met een trimsalon ernaast. Zijn uiteindelijke idee is om er 1 compleet gezondheidsplein van te maken, met alles voor de dieren bij elkaar met dan naast de winkel nog de fourage. Dus alles bij elkaar op het gebied van dierenverzorging en onderhoud.

Naast dit concept is Rick ook druk bezig op het gebied van webshops. Zoekend op het internet naar informatie over dierenspeciaalzaak te Morsche kwam ik al snel uit op petscity.nl. Naast deze site heeft Rick nog 2 andere webshops, te weten duivenspecialist.nl (was te verwachten) en boerendier.nl en er komt binnenkort nog een vierde webshop bij waar Rick nu nog niet al te veel over kan en wil vertellen. Maar is leuk te zien dat het bedrijf meegaat met zijn tijd en niet stil blijft staan bij alleen de winkel. Dat het webshop gebeuren aanslaat bewijzen de getallen wel. Per week worden er gemiddeld 150 pakketten door heel Europa gestuurd.

Het bedrijf is dus volop in beweging en bestaat momenteel uit 5 full time medewerkers en een aantal part time oproepkrachten. Daarnaast hebben ze dus de gele vrachtwagen en nog een bestelbus, uiteraard ook in de kenmerkende gele kleur. Dat het bedrijf volop in beweging is, is ook een noodzakelijk iets. Want er komt steeds meer concurrentie van supermarkten en tuincentra die dierenvoeding verkopen. In hun winkel wordt veel dierenvoeding verkocht, maar Rick weet dat men steeds meer op internet op zoek gaat. En daar wil hij op inspelen met het gezondheidsplein, zodat het niet alleen blijft bij het verkopen maar ook een meer adviserende kant op gaat.

Om en nabij de winkel is sinds kort nieuw asfalt gelegd en zijn er parkeerplaatsen bij gekomen, waardoor het nog meer uitnodigt om langs te komen. Op dit moment beslaat het bedrijf zo’n 700m2 aan oppervlak en om te groeien zo een andere locatie ideaal zijn. Want waar ze nu zitten is niet veel ruimte meer om uit te bereiden.



Sinds de uitbreiding van de Grolsch Veste heeft Rick een seizoenskaart bij FC Twente. Begonnen in vak 134 zit hij nu in vak 309, maar wil hij kijken of hij naar een andere plek kan verhuizen. Zijn hobby zorgt er echter voor dat hij niet altijd in de gelegenheid is om de thuiswedstrijden te bezoeken. Maar hij volgt FC Twente dan wel via de media. Zijn allereerste wedstrijd van FC Twente weet hij nog goed, dat was de bekerfinale tegen PSV in 2001. Samen met zijn opa, die de liefde voor FC Twente aan hem heeft overgedragen, ging hij naar de Kuip en ze zaten recht achter de goal waar de penalty’s werden genomen. Door het feest naderhand hebben ze toen hun bus gemist en zijn met een andere bus weer terug gereden naar huis. Maar die wedstrijd maakte zo veel indruk op hem dat hij daarna altijd supporter is gebleven en uiteindelijk een seizoenskaart heeft gekocht.

Tot slot van dit interview worden we nog rondgeleid door de honden wassalon en krijgen een idee van hoe een en ander daar in zijn werk gaat. Na nog een rondleiding door zijn winkel te hebben gedaan nemen we afscheid van Rick en wensen hem en zijn bedrijf heel veel succes bij het realiseren van al zijn ideeën en plannen.